Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej
UCHWAŁA NR XL/129/2020
RADY MIASTA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
z dnia 11 grudnia 2020 r.
w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Straży Miejskiej
w Ostrowcu Świętokrzyskim
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378) oraz art. 8 ust.2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (t.j. Dz.U. z 2019 poz. 1795), Rada Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego uchwala, co następuje:
§ 1. Nadaje się Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
§ 3. Traci moc uchwała Nr VIII/43/2011 Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego
Nr 131, poz. 1443 oraz z 2013 r. poz. 3555).
§ 4. 1. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
Przewodnicząca Rady Miasta
Ostrowca Świętokrzyskiego
Irena Renduda -Dudek
Załącznik do Uchwały Nr XL/129/2020
Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego
z dnia 11 grudnia 2020 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY STRAŻY MIEJSKIEJ
w OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim określa strukturę organizacyjną Straży, zakres działań dla poszczególnych referatów oraz samodzielnych stanowisk, zasady kierowania i zarządzania Strażą.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie Organizacyjnym jest mowa o:
1) Regulamin Organizacyjny – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim,
2) Straż MiejskalubStraż- należy przez to rozumieć Straż Miejską w Ostrowcu Świętokrzyskim,
4) Zastępca Komendanta- należy przez to rozumieć Zastępcę Komendanta Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim,
5) Gmina- należy przez to rozumieć Gminę Ostrowiec Świętokrzyski,
6) Prezydent Miasta– należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego,
7) pracownik- należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Straży Miejskiej
w Ostrowcu Świętokrzyskim odpowiednio w charakterze strażnika lub pracownika administracyjnego.
§ 3
1. Straż Miejska w Ostrowcu Świętokrzyskim jest samorządową, umundurowaną formacją utworzoną w celu ochrony porządku publicznego na terenie miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
2. Straż Miejska działa jako samodzielna jednostka organizacyjna Gminy.
§ 4
1. Straż Miejska używa pieczęci:
1) okrągłej z godłem Rzeczypospolitej Polskiej i napisem w otoku "Straż Miejska
w Ostrowcu Św."
2) prostokątnej, zawierającej nazwę i adres Straży Miejskiej.
§ 5
1. Obowiązkiem każdego pracownika jest zapoznanie się oraz przestrzeganie zapisów Regulaminu. Fakt zapoznania się z Regulaminem każdy pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem w obecności bezpośredniego przełożonego lub pracownika kadr.
2. Regulamin jest dostępny i wiążący dla każdego pracownika Straży.
3. Obowiązkiem pracownika kadr jest zapoznanie z zapisami Regulaminu każdego nowo przyjętego pracownika, który ten fakt potwierdza własnoręcznym podpisem.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna Straży Miejskiej
§ 6
1. Strażą Miejską kieruje Komendant, który sprawuje nadzór w zakresie organizacji pracy Straży Miejskiej, zapewniając jej zgodne z prawem, sprawne funkcjonowanie oraz odpowiednie warunki do realizacji zadań.
2. Komendant wykonuje swoje zadania przy pomocy Zastępcy Komendanta.
§ 7
1. Do zadań i kompetencji Komendanta należy w szczególności:
1) planowanie i organizowanie działalności Straży Miejskiej,
2) reprezentowanie Straży Miejskiej na zewnątrz,
3) sprawowanie funkcji kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników,
4) gospodarowanie mieniem Straży Miejskiej, na podstawie pełnomocnictwa Prezydenta Miasta,
5) sprawowanie i organizowanie systemu nadzoru i kontroli zarządczej,
6) prowadzenie gospodarki finansowej Straży Miejskiej w granicach określonych uchwałą budżetową Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego,
7) rozpatrywanie i przekazywanie do załatwienia pracownikom spraw wpływających do Straży Miejskiej,
8) przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków, dotyczących funkcjonowania Straży Miejskiej,
9) wydawanie zarządzeń i poleceń służbowych w zakresie kierowania Strażą Miejską,
10) wspieranie lokalnych inicjatyw społecznych, zmierzających do poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego,
11) wykonywanie innych zadań, zastrzeżonych do właściwości Komendanta
w ustawie o strażach gminnych oraz w innych przepisach prawa.
2. Do zadań i kompetencji Zastępcy Komendanta należy w szczególności:
1) nadzór nad referatami Straży Miejskiej,
2) dokonywanie wewnętrznych czynności kontrolnych w poszczególnych referatach,
3) przygotowywanie informacji i sprawozdań z zakresu działania Straży Miejskiej,
4) prowadzenie bieżącej analizy porządku w mieście i formułowanie zadań
do realizacji,
5) nadzór nad terminowym i rzetelnym wykonywaniem zadań na stanowisku
ds. wykroczeń i programów profilaktycznych,
6) prowadzenie spraw związanych z gospodarką środkami przymusu bezpośredniego w Straży Miejskiej.
3. W razie nieobecności Komendanta, Strażą Miejską kieruje Zastępca Komendanta.
4. Komendant może pisemnie upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników Straży Miejskiej, zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych,
do podejmowania decyzji w jego imieniu, w określonych przez niego sprawach, poza sprawami dotyczącymi zatrudniania i zwalniania pracowników.
§ 8
1. W strukturze organizacyjnej Straży Miejskiej funkcjonują niżej wymienione komórki organizacyjne i stanowiska:
1) Komendant Straży Miejskiej,
2) Zastępca Komendanta Straży Miejskiej,
3) referat działań prewencyjnych, w skład którego wchodzą:
a) zespół patrolowo- interwencyjny,
b) zespół strażników rewirowych,
4) referat kierowania i nadzoru, w skład którego wchodzą:
a) zespół inspektorów dyżurnych,
b) zespół monitoringu wizyjnego miasta,
c) zespół ochrony,
5) stanowiska samodzielne:
a) radca prawny,
b) główny księgowy,
c) inspektor ds. kadr i obsługi kancelaryjnej,
d) stanowisko ds. wykroczeń i programów profilaktycznych,
e) stanowisko ds. obsługi informatycznej,
f) pomoc administracyjna,
g) inspektor ochrony danych.
2. Stanowiska, o których mowa w ust. 1 pkt 5, mogą być jednoosobowe lub wieloosobowe.
3. Referatami określonymi w ust. 1 pkt 3 i 4 kierują kierownicy, a bezpośredni nadzór nad tymi referatami sprawuje Zastępca Komendanta.
4. Zastępca Komendanta ma bezpośredni nadzór nad stanowiskiem samodzielnym określonym w ust. 1 pkt 5 lit. d. Pozostałe stanowiska określone w ust. 1 pkt 5 podlegają bezpośrednio Komendantowi.
5. Graficzny schemat organizacyjny Straży Miejskiej stanowi Załącznik
do niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 9
1. Do zadań referatu działań prewencyjnych, a w tym kierownika referatu, należy
w szczególności:
1) załatwianie interwencji bieżących, zgłaszanych przez obywateli,
2) patrolowanie zagrożonych rejonów,
3) egzekwowanie przestrzegania przepisów, obowiązujących w miejscach publicznych i ściganie sprawców wykroczeń,
4) prowadzenie działań zabezpieczających i pomocniczych podczas usuwania przez właściwe służby ratownicze, awarii technicznych, skutków klęsk żywiołowych lub innych zagrożeń dla życia, zdrowia lub mienia obywateli,
5) inicjowanie i uczestnictwo w działaniach, zapobiegających popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z Policją, organami samorządowymi i organizacjami społecznymi,
6) podejmowanie działań z zakresu ochrony środowiska mających na celu zapobieganie naruszeniom przepisów dotyczących czystości i porządku
i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi oraz organizacjami społecznymi.
2. Do zadań referatu kierowania i nadzoru, a w tym kierownika referatu, należy
w szczególności:
1) całodobowe przyjmowanie zgłoszeń alarmowych,
2) kierowanie pracą patroli Straży Miejskiej,
3) wykonywanie zadań stałego dyżuru Prezydenta Miasta,
4) prowadzenie wizyjnego nadzoru miejsc zagrożonych – obsługa systemu monitoringu wizyjnego,
5) wykonywanie zadań w zakresie ochrony obiektów i urządzeń komunalnych.
3. Do zadań osób zajmujących stanowiska samodzielne należy w szczególności:
1) Główny księgowy:
a) prowadzenie rachunkowości Straży Miejskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
b) prowadzenie gospodarki finansowej Straży Miejskiej,
c) analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Straży Miejskiej,
d) prowadzenie ewidencji środków trwałych i ewidencji wyposażenia zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
e) opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Komendanta, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności:
w zasad (polityki) rachunkowości,
w zakładowego planu kont,
w obiegu dokumentów księgowych,
w planu finansowego jednostki,
f) zgodne z obowiązującymi przepisami prowadzenie spraw, dokumentacji
i sprawozdań związanych z wynagrodzeniami osobowymi pracowników,
g) przygotowywanie i dokonywanie wszelkich operacji bezgotówkowych Straży Miejskiej zgodnie z przyjętymi w jednostce zasadami oraz odpowiedzialność
za ich prawidłowość i terminowość.
2) Radca prawny:
świadczenie kompleksowej pomocy prawnej Straży Miejskiej, w zakresie obowiązującego porządku prawnego z uwzględnieniem regulacji szczególnych związanych z działalnością jednostki (ustaw, aktów wykonawczych oraz aktów prawa miejscowego),
3) Inspektor ds. kadr i obsługi kancelaryjnej:
a) wykonywanie wszystkich czynności z obszaru spraw kadrowych
i pracowniczych,
b) prowadzenie obsługi kancelaryjnej jednostki,
c) prowadzenie dokumentacji związanej z kontrolą zarządczą w jednostce,
d) prowadzenie dokumentacji spraw socjalnych,
e) prowadzenie składnicy akt w jednostce.
4) Stanowisko ds. obsługi informatycznej:
a) nadzór nad sprzętem i oprogramowaniem,
b) nadzór nad systemami monitoringu wizyjnego,
c) nadzór nad systemami rejestrującymi,
d) nadzór nad użytkownikami systemów informatycznych oraz szkolenia współpracowników z zakresu obsługi systemu,
e) pełnienie funkcji administratora systemów informatycznych,
5) Inspektor ochrony danych
a) wspieranie administratora danych w realizacji obowiązków dotyczących ochrony danych osobowych oraz ochrony danych osobowych w związku ze zwalczaniem przestępczości,
b) informowanie administratora i osób, które przetwarzają dane osobowe
w jednostce o obowiązkach, wynikających z RODO,
c) współpraca z organem nadzorczym,
d) pełnienie punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą oraz dla organu nadzoru.
6) Pomoc administracyjna:
a) wysyłanie pism, prowadzenie ewidencji i rozliczeń z operatorem pocztowym,
b) przepisywanie pism wychodzących na zewnątrz jednostki, a także dokumentów dotyczących spraw prowadzonych przez stanowisko ds. wykroczeń oraz
w referatach działań prewencyjnych, a także kontroli i nadzoru,
c) ewidencja i kontrola druków ścisłego zarachowania w tym mandatów karnych,
d) prowadzenie dokumentacji dotyczącej ochrony danych osobowych oraz danych osobowych przetwarzanych w związku ze zwalczaniem przestępczości,
pod nadzorem inspektora ochrony danych,
e) przygotowywanie zamówień na artykuły biurowe i druki niezbędne w jednostce,
f) prowadzenie kartotek umundurowania wg. tabeli norm przydziału umundurowania dla strażników Straży Miejskiej.
7) Stanowisko ds. wykroczeń i programów profilaktycznych:
a) prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, zgodnie
z przepisami kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia oraz wewnętrznie
ustalonymi zasadami (zarządzenia, procedury, regulaminy),
b) przygotowywanie wniosków o ukaranie do Sądu Rejonowego,
c) występowanie przed sądem w roli oskarżyciela publicznego w sprawach,
w których Straż Miejska złożyła wnioski o ukaranie. Zasady i procedury postępowania w tym zakresie określają przepisy kodeksu postępowania
w sprawach o wykroczenia oraz wewnętrzne uregulowania,
d) prowadzenie rejestru spraw o wykroczenia,
e) sporządzanie planu programów profilaktycznych na każdy rok,
f) obsługa zadań wynikających z realizacji programów profilaktycznych, w tym prowadzenie spotkań i szkoleń edukacyjnych,
g) przygotowywanie raportów, sprawozdań i analiz niezbędnych na tym stanowisku pracy.
4. Skład osobowy poszczególnych referatów czy stanowisk samodzielnych,
ich strukturę wewnętrzną i szczegółowy zakres ich działania oraz obowiązki, uprawnienia i zakresy czynności poszczególnych pracowników określa Komendant Straży Miejskiej w drodze zarządzenia lub w innej formie pisemnej.
5. Zadania referatów, o których mowa w ust.1 oraz ust. 2 wykonują pracownicy Straży Miejskiej zatrudnieni na stanowiskach strażników.
6. Zadanie, o którym mowa w ust.2 pkt 4 mogą wykonywać inni pracownicy niż zatrudnieni na stanowiskach strażników.
§ 10
1. W sprawach nieuregulowanych Regulaminem Organizacyjnym stosuje się przepisy: ustawy o strażach gminnych, ustawy o pracownikach samorządowych, przepisy kodeksu pracy oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy.
2. Nadzór nad przestrzeganiem Regulaminu Organizacyjnego sprawuje Komendant, Zastępca Komendanta oraz kierownicy referatów Straży Miejskiej.
3. Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
Przewodnicząca Rady Miasta
Ostrowca Świętokrzyskiego
Irena Renduda - Dudek