artykuł nr 1

Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej

UCHWAŁA NR XL/129/2020

RADY MIASTA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO

z dnia 11 grudnia 2020 r.

 

w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Straży Miejskiej
w Ostrowcu Świętokrzyskim

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378) oraz art. 8 ust.2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (t.j. Dz.U. z 2019 poz. 1795), Rada Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego uchwala, co następuje:

 

§ 1. Nadaje się Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.

 

§ 3. Traci moc uchwała Nr VIII/43/2011 Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego
Nr 131, poz. 1443 oraz z 2013 r. poz. 3555).

 

§ 4. 1. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

 

 

Przewodnicząca Rady Miasta
  Ostrowca Świętokrzyskiego

 

     Irena Renduda -Dudek

 


 

 

Załącznik do Uchwały Nr XL/129/2020

Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego
z dnia 11 grudnia 2020 r.

 

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY STRAŻY MIEJSKIEJ
w OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM
.

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§ 1

Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim określa strukturę organizacyjną Straży, zakres działań dla poszczególnych referatów oraz samodzielnych stanowisk, zasady kierowania i zarządzania Strażą.

 

§ 2

Ilekroć w Regulaminie Organizacyjnym jest mowa o:

1)   Regulamin Organizacyjny – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim,

2) Straż MiejskalubStraż- należy przez to rozumieć Straż Miejską w Ostrowcu Świętokrzyskim,

  1.  

4) Zastępca Komendanta- należy przez to rozumieć Zastępcę Komendanta Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim,

5) Gmina- należy przez to rozumieć Gminę Ostrowiec Świętokrzyski,

6) Prezydent Miasta– należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego,

7) pracownik- należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Straży Miejskiej
w Ostrowcu Świętokrzyskim odpowiednio w charakterze strażnika lub pracownika administracyjnego.

§ 3

1. Straż Miejska w Ostrowcu Świętokrzyskim jest samorządową, umundurowaną formacją utworzoną w celu ochrony porządku publicznego na terenie miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.

2.  Straż Miejska działa jako samodzielna jednostka organizacyjna Gminy.

§ 4

 

1.  Straż Miejska używa pieczęci:

1) okrągłej z godłem Rzeczypospolitej Polskiej i napisem w otoku "Straż Miejska
w Ostrowcu Św."

2) prostokątnej, zawierającej nazwę i adres Straży Miejskiej.

§ 5

1. Obowiązkiem każdego pracownika jest zapoznanie się oraz przestrzeganie zapisów Regulaminu. Fakt zapoznania się z Regulaminem każdy pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem w obecności bezpośredniego przełożonego lub pracownika kadr.

2.  Regulamin jest dostępny i wiążący dla każdego pracownika Straży.

3. Obowiązkiem pracownika kadr jest zapoznanie z zapisami Regulaminu każdego nowo przyjętego pracownika, który ten fakt potwierdza własnoręcznym podpisem.

 

Rozdział 2

Struktura organizacyjna Straży Miejskiej

 

§ 6

1.   Strażą Miejską kieruje Komendant, który sprawuje nadzór w zakresie organizacji pracy Straży Miejskiej, zapewniając jej zgodne z prawem, sprawne funkcjonowanie oraz odpowiednie warunki do realizacji zadań.

2.       Komendant wykonuje swoje zadania przy pomocy Zastępcy Komendanta.

 

 

§ 7

1.  Do zadań i kompetencji Komendanta należy w szczególności:

1) planowanie i organizowanie działalności Straży Miejskiej,

2) reprezentowanie Straży Miejskiej na zewnątrz,

3) sprawowanie funkcji kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników,

4)   gospodarowanie mieniem Straży Miejskiej, na podstawie pełnomocnictwa Prezydenta Miasta,

5) sprawowanie i organizowanie systemu nadzoru i kontroli zarządczej,

6) prowadzenie gospodarki finansowej Straży Miejskiej w granicach określonych uchwałą budżetową Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego,

7) rozpatrywanie i przekazywanie do załatwienia pracownikom spraw wpływających do Straży Miejskiej,

8) przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków, dotyczących funkcjonowania Straży Miejskiej,

9) wydawanie zarządzeń i poleceń służbowych w zakresie kierowania Strażą Miejską,

10) wspieranie lokalnych inicjatyw społecznych, zmierzających do poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego,

11)  wykonywanie innych zadań, zastrzeżonych do właściwości Komendanta
w ustawie o strażach gminnych oraz w innych przepisach prawa.

2. Do zadań i kompetencji Zastępcy Komendanta należy w szczególności:

1) nadzór nad referatami Straży Miejskiej,

2) dokonywanie wewnętrznych czynności kontrolnych w poszczególnych referatach,

3) przygotowywanie informacji i sprawozdań z zakresu działania Straży Miejskiej,

4) prowadzenie bieżącej analizy porządku w mieście i formułowanie zadań
do realizacji,

5) nadzór nad terminowym i rzetelnym wykonywaniem zadań na stanowisku
ds. wykroczeń i programów profilaktycznych,

6) prowadzenie spraw związanych z gospodarką środkami przymusu bezpośredniego w Straży Miejskiej.

 3. W razie nieobecności Komendanta, Strażą Miejską kieruje Zastępca Komendanta.

4. Komendant może pisemnie upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników Straży Miejskiej, zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych,
do podejmowania decyzji w jego imieniu, w określonych przez niego sprawach, poza sprawami dotyczącymi zatrudniania i zwalniania pracowników.

 

§ 8

1. W strukturze organizacyjnej Straży Miejskiej funkcjonują niżej wymienione komórki organizacyjne i stanowiska:

1) Komendant Straży Miejskiej,

2) Zastępca Komendanta Straży Miejskiej,

3) referat działań prewencyjnych, w skład którego wchodzą:

a) zespół patrolowo- interwencyjny,

b)  zespół strażników rewirowych,

4) referat kierowania i nadzoru, w skład którego wchodzą:

a)  zespół inspektorów dyżurnych,

b) zespół monitoringu wizyjnego miasta,

c)  zespół ochrony,

5) stanowiska samodzielne:

a)  radca prawny,

b) główny księgowy,

c)  inspektor ds. kadr i obsługi kancelaryjnej,

d) stanowisko ds. wykroczeń i programów profilaktycznych,

e)  stanowisko ds. obsługi informatycznej,

f) pomoc administracyjna,

g)  inspektor ochrony danych.

2. Stanowiska, o których mowa w ust. 1 pkt 5, mogą być jednoosobowe lub wieloosobowe.

3. Referatami określonymi w ust. 1 pkt 3 i 4 kierują kierownicy, a bezpośredni nadzór nad tymi referatami sprawuje Zastępca Komendanta.

4. Zastępca Komendanta ma bezpośredni nadzór nad stanowiskiem samodzielnym określonym w ust. 1 pkt 5 lit. d. Pozostałe stanowiska określone w ust. 1 pkt 5 podlegają bezpośrednio Komendantowi.

5. Graficzny schemat organizacyjny Straży Miejskiej stanowi Załącznik
do niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.

 

§ 9

1. Do zadań referatu działań prewencyjnych, a w tym kierownika referatu, należy
w szczególności:

1) załatwianie interwencji bieżących, zgłaszanych przez obywateli,

2) patrolowanie zagrożonych rejonów,

3) egzekwowanie przestrzegania przepisów, obowiązujących w miejscach publicznych i ściganie sprawców wykroczeń,

4) prowadzenie działań zabezpieczających i pomocniczych podczas usuwania przez właściwe służby ratownicze, awarii technicznych, skutków klęsk żywiołowych lub innych zagrożeń dla życia, zdrowia lub mienia obywateli,

5) inicjowanie i uczestnictwo w działaniach, zapobiegających popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z Policją, organami samorządowymi i organizacjami społecznymi,

6) podejmowanie działań z zakresu ochrony środowiska mających na celu zapobieganie naruszeniom przepisów dotyczących czystości i porządku
i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi oraz organizacjami społecznymi.

2. Do zadań referatu kierowania i nadzoru, a w tym kierownika referatu, należy
w szczególności:

1) całodobowe przyjmowanie zgłoszeń alarmowych,

2) kierowanie pracą patroli Straży Miejskiej,

3) wykonywanie zadań stałego dyżuru Prezydenta Miasta,

4) prowadzenie wizyjnego nadzoru miejsc zagrożonych – obsługa systemu monitoringu wizyjnego,

5) wykonywanie zadań w zakresie ochrony obiektów i urządzeń komunalnych.

3. Do zadań osób zajmujących stanowiska samodzielne należy w szczególności:

1) Główny księgowy:

a)  prowadzenie rachunkowości Straży Miejskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,

b)  prowadzenie gospodarki finansowej Straży Miejskiej,

c)  analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Straży Miejskiej,

d)  prowadzenie ewidencji środków trwałych i ewidencji wyposażenia zgodnie
z obowiązującymi przepisami,

e) opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Komendanta, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności:

w zasad (polityki) rachunkowości,

w zakładowego planu kont,

w obiegu dokumentów księgowych,

w planu finansowego jednostki,

f)  zgodne z obowiązującymi przepisami prowadzenie spraw, dokumentacji
i sprawozdań związanych z wynagrodzeniami osobowymi pracowników,

g) przygotowywanie i dokonywanie wszelkich operacji bezgotówkowych Straży Miejskiej zgodnie z przyjętymi w jednostce zasadami oraz odpowiedzialność
za ich prawidłowość i terminowość.

2) Radca prawny:

świadczenie kompleksowej pomocy prawnej Straży Miejskiej, w zakresie obowiązującego porządku prawnego z uwzględnieniem regulacji szczególnych związanych z działalnością jednostki (ustaw, aktów wykonawczych oraz aktów prawa miejscowego),

3) Inspektor ds. kadr i obsługi kancelaryjnej:

a)  wykonywanie wszystkich czynności z obszaru spraw kadrowych
i pracowniczych,

b) prowadzenie obsługi kancelaryjnej jednostki,

c)  prowadzenie dokumentacji związanej z kontrolą zarządczą w jednostce,

d) prowadzenie dokumentacji spraw socjalnych,

e)  prowadzenie składnicy akt w jednostce.

4) Stanowisko ds. obsługi informatycznej:

a)  nadzór nad sprzętem i oprogramowaniem,

b) nadzór nad systemami monitoringu wizyjnego,

c)  nadzór nad systemami rejestrującymi,

d)   nadzór nad użytkownikami systemów informatycznych oraz szkolenia współpracowników z zakresu obsługi systemu,

e)  pełnienie funkcji administratora systemów informatycznych,

5) Inspektor ochrony danych

a)  wspieranie administratora danych w realizacji obowiązków dotyczących ochrony danych osobowych oraz ochrony danych osobowych w związku ze zwalczaniem przestępczości,

b) informowanie administratora i osób, które przetwarzają dane osobowe
w jednostce o obowiązkach, wynikających z RODO,

c)  współpraca z organem nadzorczym,

d) pełnienie punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą oraz dla organu nadzoru.

6) Pomoc administracyjna:

a)  wysyłanie pism, prowadzenie ewidencji i rozliczeń z operatorem pocztowym,

b) przepisywanie pism wychodzących na zewnątrz jednostki, a także dokumentów dotyczących spraw prowadzonych przez stanowisko ds. wykroczeń oraz
w referatach działań prewencyjnych, a także kontroli i nadzoru,

c)  ewidencja i kontrola druków ścisłego zarachowania w tym mandatów karnych,

d) prowadzenie dokumentacji dotyczącej ochrony danych osobowych oraz danych osobowych przetwarzanych w związku ze zwalczaniem przestępczości,
pod nadzorem inspektora ochrony danych,

e)  przygotowywanie zamówień na artykuły biurowe i druki niezbędne w jednostce,

f) prowadzenie kartotek umundurowania wg. tabeli norm przydziału umundurowania dla strażników Straży Miejskiej.

7)  Stanowisko ds. wykroczeń i programów profilaktycznych:

a)  prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, zgodnie
z przepisami kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia oraz wewnętrznie  
ustalonymi zasadami (zarządzenia, procedury, regulaminy),

b) przygotowywanie wniosków o ukaranie do Sądu Rejonowego,

c)  występowanie przed sądem w roli oskarżyciela publicznego w sprawach,
w których Straż Miejska złożyła wnioski o ukaranie. Zasady i procedury postępowania w tym zakresie określają przepisy kodeksu postępowania
w sprawach o wykroczenia oraz wewnętrzne uregulowania,

d) prowadzenie rejestru spraw o wykroczenia,

e)  sporządzanie planu programów profilaktycznych na każdy rok,

f)  obsługa zadań wynikających z realizacji programów profilaktycznych, w tym prowadzenie spotkań i szkoleń edukacyjnych,

g)  przygotowywanie raportów, sprawozdań i analiz niezbędnych na tym stanowisku pracy.

4. Skład osobowy poszczególnych referatów czy stanowisk samodzielnych,
ich strukturę wewnętrzną i szczegółowy zakres ich działania oraz obowiązki, uprawnienia i zakresy czynności poszczególnych pracowników określa Komendant Straży Miejskiej w drodze zarządzenia lub w innej formie pisemnej.

5. Zadania referatów, o których mowa w ust.1 oraz ust. 2 wykonują pracownicy Straży Miejskiej zatrudnieni na stanowiskach strażników.

6. Zadanie, o którym mowa w ust.2 pkt 4 mogą wykonywać inni pracownicy niż zatrudnieni na stanowiskach strażników.

 

§ 10

1. W sprawach nieuregulowanych Regulaminem Organizacyjnym stosuje się przepisy: ustawy o strażach gminnych, ustawy o pracownikach samorządowych, przepisy kodeksu pracy oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy.

2. Nadzór nad przestrzeganiem Regulaminu Organizacyjnego sprawuje Komendant, Zastępca Komendanta oraz kierownicy referatów Straży Miejskiej.

3. Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.

 

 Przewodnicząca Rady Miasta
Ostrowca Świętokrzyskiego

 

 Irena Renduda - Dudek