Uchwała RM - Statut Straży Miejskiej
UCHWAŁA NR XL/128/2020
RADY MIASTA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
z dnia 11 grudnia 2020 r.
w sprawie nadania statutu Straży Miejskiej
w Ostrowcu Świętokrzyskim
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 713) oraz art. 11
ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity:
Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.), Rada Miasta uchwala, co następuje:
§ 1 Nadaje się statut Straży Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały, stanowiącym jej integralną część.
§ 2 Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
§ 3 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
Przewodnicząca Rady Miasta
Ostrowca Świętokrzyskiego
Irena Renduda-Dudek
Załącznik
do Uchwały Nr XL/128/2020
Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego
z dnia 11 grudnia 2020 r.
STATUT
STRAŻY MIEJSKIEJ W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM
§ 1 1.Straż Miejska w Ostrowcu Świętokrzyskim, zwana dalej „Strażą" jest umundurowaną formacją utworzoną na podstawie Uchwały Nr XXII/113/91 Rady Miejskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim z dnia 24 kwietnia 1991 r.
2. Straż jest jednostką organizacyjną Gminy Ostrowiec Świętokrzyski.
§ 2 Straż działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
(tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 713);
2) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych
(tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 1795);
3) ustawy z dnia 21 listopada 2009 r. o pracownikach samorządowych
(tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1282);
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych
(tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.);
5) ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości
tekst jednolity: Dz. U.z 2019r. poz. 351 z późn. zm.);
6) innych przepisów regulujących działanie Straży, w tym aktów prawa miejscowego;
7) niniejszego statutu.
§ 3 1. Straż jest gminną jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy
o finansach publicznych.
2. Terenem działania Straży jest miasto Ostrowiec Świętokrzyski.
3. Siedziba Straży mieści się w Ostrowcu Świętokrzyskim przy ul. Świętokrzyskiej 22.
§ 4 1. Przedmiotem działalności Straży jest ochrona porządku publicznego zgodnie
z przepisami ustaw i aktów prawa miejscowego.
2. Do zadań Straży należy w szczególności:
- realizacja zadań określonych przepisami ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 roku
o strażach gminnych; - realizacja zadań wynikających z innych ustaw i aktów prawa miejscowego;
- prowadzenie monitoringu miejskiego w celu realizacji zadań Straży.
§ 5 1. Strażą kieruje Komendant Straży Miejskiej, zwany dalej ,,Komendantem”, który ponosi odpowiedzialność za jej działalność, realizację zadań oraz za gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi.
2. Komendant reprezentuje Straż na zewnątrz.
§ 6 1.Szczegółowy zakres działania Straży, w tym strukturę organizacyjną określa regulamin organizacyjny nadawany przez Radę Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego zgodnie z ustawą o strażach gminnych.
2. Zadania należące do ustawowych zadań Straży wykonują strażnicy miejscy.
3. Zadania Straży związane z obsługą administracyjną – gospodarczą i finansową wykonują pracownicy administracyjni.
§ 7 1.Straż prowadzi gospodarkę finansową, rachunkowość i sprawozdawczość zgodnie
z obowiązującymi przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych.
2. Podstawą działania Straży jest roczny plan finansowy.
§ 8 1.Straż jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy. W imieniu Straży wszelkie czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Komendant Straży.
2. Zastępcę Komendanta Straży zatrudnia Komendant Straży.
§ 9 Zmiana statutu wymaga uchwały Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
Przewodnicząca Rady Miasta
Ostrowca Świętokrzyskiego
Irena Renduda-Dudek